пʼятниця, 15 січня 2021 р.

Дистанційна освіта з інформатики 18.01.2021 - 24.01.2021

 

Дистанційна освіта з інформатики в період січня 2021 року

18.01.2021 - 24.01.2021

Тема: Скретч. Середовище опису та виконання алгоритмів.

Теоретична частина.

Виконайте: онлайн-завдання на реалізацію простих алгоритмів, що знаходяться на веб-сторінці:  

studio.code.org/s/20-hour/stage/2/puzzle/1


Осмислюємо властивості алгоритмів на таких текстових зразках алгоритмів.

Зразок 0.

Створити алгоритм для розподілу 40 грн на два гаманці так, щоб у одному гаманці було удвічі більше грошей, ніж у другому.
Реалізація. 

Алгоритм має три команди:
1. У перший гаманець кладемо 20 грн.
2. У другий гаманець кладемо 20 грн.
3. Перший гаманець кладемо у другий гаманець.
Отже у другому гаманці 40 грн. У першому гаманці 20 грн.

Зразок 1.
Створити алгоритм переходу із одиниць вимірювання довжини Х в милях у одиницю вимірювання довжини У в кілометрах, якщо відомо:
1 миля = 7 верст,
1 веста = 500 сажнів,
1 сажень = 3 аршина
1 аршин = 28 дюймів
1 дюйм = 25,4 мм
Реалізація.
Х міль = Х*7*500*3*28*25,4 мм = 7467600×Х мм
1 км = 1000 м = 100 000 см = 1 000 000 мм
Отже, 1 міля = 7, 4676 км
Тому У = 7,4676*Х.
Алгоритм переходу із Х міль в У км складається із однієї команди:

1.    Кількість  Х миль помножити на 7,4676.

Зразок 2.
Дано дві змінні: х та у. Після виконання команди: змінній х присвоїти значення х+у, знчення змінної х стало дорівнювати 9, а змінної у стало дорівнювати 5.  Чому дорівнювало значення змінної х та у до виконання цієї команди? Скласти алгоритм для пошуку початкових значення х та у.
Реалізація: а =х+у. Отже, початкове значення х = а- у. А значення змінної у залишилося незмінним.

Отже. Алгоритм складається із дії : х-у - це початкове значення х, а значення у не змінювалося.

Зразок 3.
Дано дві змінні: р та  с. Значенню змінної р присвоїли 5, а значенню змінної с присвоїли 3. Створіть алгоритм, який дозволяє обмінятися числами між змінними р та с.
Реалізація. 1 спосіб.
Алгоритм має три команди:
1. Змінній р присвоїти суму р+с.
2. Змінній с присвоїти різницю р-с
3. Змінній р  присвоїти різницю р-с.
2 спосіб. Алгоритм має три команди:
Використаємо ще одну змінну х.
1. Змінній х присвоїти значення р.
2. Змінній р присвоїти значення с.
3. Змінній с присвоїти значення р.

Фізкультхвилинка

Один, два – усі піднялись,

Повернулись, похитались.

Три, чотири – руки вгору,

В сторони і вгору знову.

П’ять, шість – опустили,

І швиденько всі присіли.

Сім, вісім – всі малята

Стрибають, як жабенята.

Дев’ять, десять, - рівно стали

І за парти посідали.

 

Зразок 4.
Дана система команд для виконавця "Бот":
1 - відняти 1.
2 - помножити на 3.
Створити алгоритм для Бота отримання із вхідного числа 3 вихідного результату 16.
Реалізація.
1. 3-1=2
2. 2*3=6
3. 6*3=18
4. 18 - 1 =17
5. 17-1 = 16.
Отже, покомандний запис даного алгоритму: 13311.

Зразок 5.
Дана система команд виконавця "Касира":
1 - відняти 3
2 - помножити на 2
Створено алгоритм для  виконавця Касира:  221121 для отримання із числа 50 деякого вихідного результату. Який це результат:
Реалізація. Виконаємо алгоритм 221121:
1. 50×2=100
2. 100×2=200
3.  200-3=197
4.  197-3=194
5.  194×2=388
6.  388-3=385.
Результат 385.

Зразок 6.

Створити алгоритм, що дозволяє із доверху наповненої посудини 12 літрів відлити рівно половину, використовуючи порожні посудини на 5 та 8 літрів.
Реалізація.
Алгоритм має такі команди:
1. Наповнити доверху посудину на 8 літрів із 12-літрової.
2. Наповнити посудину 5 літрів із 8-літрової.
3. Вилити все із 5-літрової посудини в 12-літрову.
4. Вилити все із 8-літрової посудини в 5 літрову.
5. Наповнити посудину на 8 літрів із 12-літрової.
6. Долити із 8-літрової посудини в 5-літрову.
7. Вилити все із 5-літрової посудини в 12-літрову.
Остаточний результат: у 12-літровій посудині маємо рівно 6 літрів рідини.

Зразок 7.

 Створити алгоритм для розподілу 80 гігабайт пам'яті  на дві папки так, щоб у одній папці було в 16 разів більше пам'яті, ніж у другій.
Реалізація. 

Алгоритм має три команди:
1. У першу папку  кладемо 5 гігабайт.
2. У другу папку 75 гігабайт пам'яті.
3. Першу папку  вкладемо у другу папку.
Отже, у другій папці 80 ГБ. У першій папці гаманці 5 ГБ. Перевіряємо: 80÷5=16 разів...


Зразок 8.

Розташуйте послідовно дії в алгоритмі приготування чаю, обвівши кружечком номер дії в системі команд:

Реалізація.

1)    1 2 3 4 5 6 7 - Микита захотів чаю.

 

2)    1 2 3 4 5 6 7 - Закип'ятив в чайнику воду.

 

3)    1 2 3 4 5 6 7 - Він налив туди кип'яток.

 

4)    1 2 3 4 5 6 7 - Поклав в чашку пакетик заварки

 

5)    1 2 3 4 5 6 7 - Додав дві чайні ложки цукру.

 

6)    1 2 3 4 5 6 7 - Розколотив їх ложкою.

 

7)    1 2 3 4 5 6 7 - Випив чай.

Зразок 9.

Визначте значення змінної b (примітка, не змінної а, що у кінцевому рядку) після виконання алгоритму 1.-4.:

1. а:= 5

2. b:= 4

3. b:= 100 - a * b

4. a:= b / 16 * a

Варіанти відповідей:

А) a:= 1,25;   Б) a:= 25;   B) b:= 20;   Г) b:= 80;   д) b:= 64.

 Осмислюємо відповіді на  проблемні запитання

Запитання 1.
Які властивості притаманні алгоритмам?
Відповідь.
1)
Дискретна властивість алгоритма означає те, що алгоритм складається з певної обмеженої кількості упорядкованих команд. Отже,  в алгоритмі не може бути незлічена кількість операцій.
2)
Зрозумілість алгоритма, як властивість, означає, що виконавець виконає тільки ті команди, які належать до сфери його компетенцій. Отже, виконавець алгоритмів, не виконує незрозумілі йому команди.
3)
Визначеність алгоритма, як властивість, означає, що виконавець чітко дотримується того порядку виконання команд, які записані в самому алгоритмі. Отже, в алгоритмі не існує подвійного чи потрійного трактування способів виконання команд.
4)
Результативність алгоритма, як властивість, означає, що після завершення роботи алгоритму виконавець досягає конкретного  чи успішного результату. Отже, не може відбутися те, що після завершення роботи алгоритму не отримано чіткого результату.
5)
Масовість алгоритма, як властивості, означає, що виконавцем алгоритму може стати жива компетентна істота, або деяка нежива істота з відповідним програмним забезпеченням.
Запитання 2.
Які характеристики притаманні виконавцям алгоритмів?
Відповідь.
1)
Виконавець алгоритмів має обмежену сферу компетенцій, тобто він може виконувати лише обмежену кількість алгоритмів певної предметної області знань. Наприклад, алгоритми побудови комп'ютерної графіки.
2)
Виконавець алгоритмів має середовище виконавця, тобто деяку базу знань, умови роботи та ресурси для роботи програмованих середовищ, для виконання алгоритмів і вміє керувати ними.
3) 
Виконавець алгоритмів має часові обмеження для виконання алгоритмів, тобто у нього існує свій режим роботи над виконання алгоритмів.
4)
Виконавець алгоритмів знає деяку систему управління  командами, яка успішно виконує алгоритми певної предметної області у певному програмному середовищі.
5) 
Виконавець алгоритмів знає, про введення вхідних даних, що потрібні для успішного виконання алгоритму.
6) 
Виконавець алгоритмів вміє аналізувати точність чи неточність вихідних даних, тобто результат роботи алгоритму.

Практична частина.

Завдання 1.

Завантажити програму Scratch.  

Відкрити вкладу «Скрипти»

Для Рудого Кота створити алгоритм із скриптів-пазлів в області «Скрипти»

відповідно до поданого зразка.




Протестувати виконання цього алгоритму,

для цього треба натиснути на піктограму «зелений прапорець», що розташована  над сценою. 

Завдання 2.

Завантажити програму Scratch.  

Знайти і відкрити вкладку «Образи», - потім знайти і натиснути кнопку «Імпортувати». Знайти і відкрити папку «People» і в цій папці знайти спрайт-істоту «roundman».


Для спрайт-істоти  «roundman» створити алгоритм в області «Скрипти» відповідно до поданого зразка.






Знайти вкладку "Файл". Натиснути на вкладу Файл і відкрити меню цієї вкладки. Обрати слова "Зберегти як".  Зберегти цей скретч-проект у файлі з назвою «Алгоритми_руху»



Результат виконаної практичної роботи це два файла( два скретч-проекти) надіслати вашому учителю на електронну скриньку: 
vinnser@gmail.com (Сергій Петрович)
ktdfz@i.ua (Юрій Васильович)

*************************

Додаткова інформація для учнів: 

Аби підвищити свою інформаційну культуру, подивіться відео

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=drGgyQtCU8A&fbclid=IwAR3vUyoWL4M-kvVLZXaPXPv1oVn3SlC1x2cDnjWcgca9yQb0a9qQX-BLOAU


Немає коментарів:

Дописати коментар