середа, 5 січня 2022 р.

10.01.2022-14.01.2022 Інформація. Інформаційні процеси

 

10.01.2022-14.01.2022

Тема: Інформація. Інформаційні процеси

Теоретична частина

 

Інформаційні процеси

Назва процесу

Події в інформаційному процесі

1

Зберігання

Запис на носії

Запобігання втраті

Запобігання пошкодженню

2

Захист

Встановлення паролю

Встановлення рівнів захисту

Обмеження доступу

Шифрування

3

Збирання

Спостереження

Вимірювання

Опитування

Анкетування

Тестування

Еспериментування

4

Пошук

Пошуковий запит в Інтернеті

Пошук за каталогом

Отримання даних з датчиків

5

Опрацювання

Порівняння

Оцінювання

Аналіз

Перетворення

6

Подання

Сортування

Упорядкування

Систематизація

Класифікація

Структурування

7

Передавання

Надсилання даних

Передавання даних

8

Використання

Прийняття рішень

Вивчення

Узагальнення

9

Кодування

Зміна форми подання у кодах

Кодова таблиця

10

Сприйняття

Візуалізація

Аудіювання

Тактильне відчуття

Нюх

Смак

Графіка

Текст

Мультимедіа

Запитання. Що таке інформація?

Відповідь. Інформація – це сукупність деяких відомостей, повідомлень, даних, знань, поданих у певному виглядів.

Приклади: роз’яснення основних понять або слів, виклад новин, відомості про подію, знайомство з суспільним процесом за допомогою відео.

 

Запитання. Що таке повідомлення?

Відповідь. Повідомлення – це специфічна форма подання інформації за допомогою мови знаків, жестів, сигналів тощо.

Приклади: сигнали, які ми чуємо, об’яви  про деяку подію, доклад лектора, коментар на форумі.

 

Запитання. Що таке дані?

Відповідь. Дані – це інформація, яку надано у формалізованому вигляді й призначено для її подальшого опрацювання за допомогою технічних засобів.

Приклади: Ряд статистичних оцінок деякого процесу,  таблиці чисел,  перелік матеріальних об’єктів  у відомості.

 

Запитання. Що таке інформатика?

Відповідь. Інформатика – це наука про загальні властивості, структуру інформації, закони, методи та способи її вимірювання, зберігання, опрацювання та передавання із застосуванням математичних методів і технічних засобів.

Приклади: Навчальний предмет у школі.

 

Запитання. Що таке інформаційні процеси?

Відповідь.  Інформаційні процеси – це послідовна зміна стану або уявлення про інформацію в результаті дій, які  з нею можна виконувати: вимірювання, зберігання, опрацювання, передавання, захист інформації тощо

Приклади: кодування, архівація, фільтрація, сортування, пошук.

 

Запитання. Що таке інформаційна система?

Відповідь. Інформаційна система – це сукупність апаратних та програмних засобів, які забезпечують автоматизацію, збирання, накопичення, опрацювання, систематизацію, зберігання, подання, й передавання інформації.

Приклади: Навчальне середовище «Моя школа»,  шкільна локальна мережа з документацією школи.

 

Запитання. Що таке інформаційні технології?

Відповідь. Інформаційні технології – це сукупність засобів і методів керування інформаційними процесами, що забезпечують  виконання завдань щодо пошуку, опрацювання, передавання інформації для отримання нової інформації простан об’єкта або процесу.

Приклади: Офісні додатки з текстовим, табличним, графічним редактором та способи створення та форматування об’єктів в цих середовищах.

 

Запитання. Що таке інформаційне суспільство?

Відповідь. Інформаційне суспільство – це суспільство, в якому інформаційні процеси охоплюють усі галузі суспільного життя.

Приклади: країни Європи.

 

Запитання. Що таке інформаційна культура?

Відповідь. Інформаційна культура – це уміння цілеспрямовано працювати з інформацією, використовуючі сучасні інформаційні технології.

Приклади: інформаційна культура студента

 

Запитання. Що таке кібернетика?

Відповідь. Кібернетика – це наука про загальні закони отримання, опрацювання та передавання інформації від машин і живих організмів, які побудовано на принципах зворотного зв’язку. Завдання кібернетики полягає у виивченні загальних властивостей процесу керування та систем керування. Це наука, що дозволяє творити штучний інтелект і керувавати ним( за Вінером).  Цей термін запропонував Анрі Ампер для позначення науки керування суспільством.

Приклади: кібернетика нейронних мереж.

 Під час комунікації інформація може відображатися у нашій свідомості як:  зміст та склад  об’єкта, смисл, час , місце повідомлення, контекст пріорітетів; діапазон інтересів;  множину зв’язків між бажання; рівні активації емоцій; палітру смаків, букет ароматів;  набір прозорих та затемнених понять;  досвід використання знань; сакральність символів  тощо.

Чинники комунікації

Склад чинників

Робот1-Робот2

Людина1-Людина2

Робот1-Людина2

Адресат

(автор)

Робот1

Людина1

Робот1

Адресант

(приймач)

Робот2

Людина2

Людина 1

Зміст повідомлення

Зміст електросигналів

Зміст слів

Зміст імпульсів

Код повідомлення

Двійковий код

Алфавітний код

Шістнадцятковий код

Контекст

Програмний інтерфейс

Політичний режим

Палітра кольорів

Контакт

Хвильовий

Мультимедійний

Мережний

 

 

 

Практична частина

 

Завдання 1. Опрацювати у редакторі презентацій  перелік таких основних понять у вигляді формату: запитання-відповідь.

 Слайд 1

Початок форми

1. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: сприйняття інформації.

Сприйняття – моделювання інформації за допомогою органів чуття та спеціальних пристроїв.
 Сприйняття – вимірювання інформації за допомогою органів чуття та спеціальних пристроїв.
 Сприйняття – використання інформації за допомогою органів чуття та спеціальних пристроїв.
Сприйняття – отримання інформації за допомогою органів чуття та спеціальних пристроїв.

Кінець форми

 Слайд 2

2.Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: пошук інформації.

Початок форми

Пошук інформації – це виявлення потрібної інформації згідно поставленої ціллі за допомогою інформаційно-пошукових систем у мережі Інтернет, базах (банках) даних тощо.
Пошук інформації – це виявлення особливостей і параметрів інформації за допомогою інформаційно-пошукових систем у мережі Інтернет, базах (банках) даних тощо.
Пошук інформації – це виявлення різного стану інформації за допомогою інформаційно-пошукових систем у мережі Інтернет, базах (банках) даних тощо.
 Пошук інформації – це обробка різного стану інформації за допомогою інформаційно-пошукових систем у мережі Інтернет, базах (банках) даних тощо.

Кінець форми

 Слайд 3

3. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: збирання інформації.

Початок форми

 Збирання інформації - це створення кодів вхідної інформації в інформаційній системі для подальшого і опрацювання та використання в інформаційних технологіях. Як правило, нову інформацію, яку зібрано автоматизованими системами, записується в бази даних.
 Збирання інформації - це переглядання вхідної інформації в інформаційній системі для подальшого і опрацювання та використання в інформаційних технологіях. Як правило, переглянуту інформацію, яку зібрано автоматизованими системами, записується в бази даних.
Збирання інформації - це накопичення вхідної інформації в інформаційній системі для подальшого і опрацювання та використання в інформаційних технологіях. Як правило, інформація, яку зібрано автоматизованими системами, записується в бази даних.
 Збирання інформації - це перекодування вхідної інформації в інформаційній системі для подальшого і опрацювання та використання в інформаційних технологіях. Як правило, перекодовану інформацію, яку зібрано автоматизованими системами, записується в бази даних

Кінець форми

 Слайд 4

4. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: опрацювання інформації.

Початок форми

 Опрацювання інформації – це застосування нової інформації на основі вихідної інформації.
 Опрацювання інформації – це отримання нової інформації на основі вхідної інформації.
 Опрацювання інформації – це поширення нової інформації на основі вхідної інформації.
 Опрацювання інформації – це передавання нової інформації на основі вхідної інформації.

Кінець форми

 Слайд 5

5. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: перетворення інформації.

Початок форми

 Перетворення інформації – це впорядкування вхідної інформації за однієї формою або структурою.
 Перетворення інформації – це моделювання вхідних параметрів інформації в різних формах або структурах.
 Перетворення інформації – це зміна вхідної інформації з однієї форми або структури в іншу.
 Перетворення інформації – це неадекватна реакція комп’ютера на вхідну інформацію.

Кінець форми

 Слайд 6

6. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: формалізація інформації.

Початок форми

 Формалізація – це відтворення даних, які надходять із різних джерел у цифрових формах, придатних до порівняння та підвищення рівня їх доступності.
 Формалізація – це дослідження невідомих даних, які надходять із різних джерел.
 Формалізація – це обробка даних, які надходять із різних джерел, до простішої форми, придатної до порівняння та підвищення рівня їх доступності.
 Формалізація – це переведення даних, які надходять із різних джерел, до однакової форми, придатної до порівняння та підвищення рівня їх доступності.

Кінець форми

 Слайд 7

7.Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: фільтрація інформації.

Початок форми

 Фільтрація інформації – це відсів «зайвих» даних, які не впливають на прийняття рішень (при цьому має зменшитися рівень «шуму», а вірогідність і адекватність даних – зрости).
 Фільтрація інформації – це збір «зайвих» даних, які не впливають на прийняття рішень (при цьому має зменшитися рівень «шуму», а вірогідність і адекватність даних – зрости).
 Фільтрація інформації – це використання «зайвих» даних, які не впливають на прийняття рішень (при цьому має зменшитися рівень «шуму», а вірогідність і адекватність даних – зрости).
 Фільтрація інформації - це виокремлення серед різного виду шумів корисного сигналу інформації.

Кінець форми

 Слайд 8

8. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: сортування інформації.

Початок форми

 Не існує такого інформаційного процесу.
 Сортування інформації – це зображення інформації за заданою ознакою для надання зручності у використанні, підвищення рівня її доступності.
 Сортування інформації – це упорядкування інформації за заданою ознакою для надання зручності у використанні, підвищення рівня її доступності.
 Сортування інформації – це створення віртуального макету інформації за заданою ознакою для надання зручності у використанні, підвищення рівня її доступності.

Кінець форми

 Слайд 9

9. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: архівація інформації.

Початок форми

 Архівація інформації – це оцифровування інформації в зручній і доступній формі, яка служить для зни¬ження втрати під час зберігання, підвищення її надійності.
 Архівація інформації – це запис інформації в зручній і доступній формі, яка служить для зни¬ження втрати під час зберігання, підвищення її надійності.
 Архівація інформації – це зберігання інформації в зручній і доступній формі, яка служить для зни¬ження втрати під час зберігання, підвищення її надійності.
 Архівація інформації – це спрощення інформації в зручній і доступній формі, яка служить для зни¬ження втрати під час зберігання, підвищення її надійності.

Кінець форми

 Слайд 10

10. Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: кодування інформації.

Початок форми

 Кодування інформації – це фіксація інформації за допомогою спеціальних позначок – кодів.
 Кодування інформації – це кількісне оцінювання інформації за допомогою спеціальних позначок – кодів.
 Кодування інформації – це цифровий аналіз інформації за допомогою спеціальних позначок – кодів.
 Кодування інформації – це значення інформації із спеціальних позначок – кодів.

Кінець форми

 Слайд 11

11.Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: шифрування інформації.

Початок форми

 Шифрування інформації – це кодування інформації певними символами та знаками з метою її захисту.
 Шифрування інформації – це програмування інформації певними символами та знаками з метою її подальшої обробки.
 Шифрування інформації – це перекодування інформації певними символами та знаками з метою її тестування на істинність.
 Шифрування інформації – це запис інформації певними символами та знаками з метою її захисту від хибності трактування.

Кінець форми

 Слайд 12

12.Розкрийте найточніший зміст інформаційного процесу: захист інформації.

Початок форми

 Захист інформації – це комплекс заходів, які спрямовано на використання споживачами модифікованої інформації.
 Захист інформації – це технологія обробки інформації, яка спрямована на виявлення втрат після відтворення та модифікації інформації.
 Захист інформації – це комплекс заходів, які спрямовано на запобігання втрат, відтворення та модифікації інформації
 Захист інформації – це система заходів, яка спрямовано на використання інформації споживачами Інтернету після її відтворення та модифікації.

Кінець форми

 

 

Завдання 2.  Створити таблицю у текстовому редакторі на одній сторінці формату  А4 відповідно до зразка:

 

 

 

Способи захисту інформації

 

 

Способи захисту

Причини ЗАХИСТУ

Потреби в Інтернеті

1

Створити  робоче електронне середовище для дитини. 

Щоб діти не стали залежними від комп’ютера та ігор.

Гра

2

Регламентувати тривалість перебування в Інтернеті.

Охорона та збереження, зловживання здоров’ям дітей.

Інформація

3

Використати функції батьківського контролю в операційній системі.

Щоб дитина навчалася не на власних помилках. Аби не відновлювати те, що втрачено.

Реклама

4

Використовуйте програмні  засоби захисту: антивірус; спамфільтр.

Щоб не було стороннього втручання в електронне середовище.

Навчання

5

Навчати дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті.

Щоб дитина  не стала заангажованою або обманутою. Виявлення і запобігання фейкам в мережі.

Спілкування

6

Навчати дітей не повідомляти конфіденційні дані.

Щоб не використали дитину в  корисних інтересах сторонніх осіб.

Розваги

7

Знати про небезпеку безкоштовного публічного Wi-Fi .

Мережі можуть робити доступними дані вашого пристрою та потурання авторським правом.

Фільми

8

Не ігноруйте питання, що  надходять від дітей.

Щоб розповідати про те, що викликає в дитини хвилювання чи захоплення.

Музика, співи

9

Вибрати сайти, виходячи з віку дитини.

Збереження психічного здоров’я дітей.

Торгівля, комерція

10

Заборонити або дозволити завантаження файлів.

Охорона  дитини від шкідливого контенту.

Фотографія

11

Обмеження кола недобросовісних людей, з якими діти можуть спілкуватися.

Щоб визначити, що є дозволеними для використання.

Музеї, галереї

12

Надання старшим дітям більшої відповідальності.

Щоб визначити, що є важливим для майбутнього дитини.

Спорт

13

Контроль відвідування різних сайтів.

Щоб оберігати  дитину від небажаних наслідків її поведінки.

Чати

14

Вивчення правил поведінки в мережі. 

Виховати чемність, чесність,  пунктуальність дитини.

Відеоконференції

15

Спілкуватися з реальними а не  віртуальними знайомими.

Уникнути маніпуляцій над поведінкою дитини.

Довідники

16

Ознайомити дітей  з можливими ризиками й забезпечити необхідний захист.

Щоб навчити способам захисту дитини в мережі.

Подорожі

17

Практично навчити дітей комп’ютерній грамотності .

Допомогти дитині самостійно налаштувати електронне середовищі згідно своїх потреб.

Діловодство

18

Розширення або збереження обов’язків та прав дитини під час розвитку у разі досягнення успіхів.

Прагнення  дітей самостійності під час навчання та визнання друзів, бажання зайняти гідне місце в житті країни.

Урядування

19

Реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації.

Уникнути насилля над дитиною, руйнування психіки дитини, обмеження правових норм  дитини.

 

Громадська діяльність

20

Виявляти небезпечні контакти дітей в мережі  та попереджати їх.

Уникнути онлайн-шахрайство дітей («Передзвони мені» тощо).

Соціальні мережі

21

Виявляти кіберпереслідування дітей в мережі та оберігати дітей від погроз, принижень,  обманів.

Уникнути збирання та розголошення приватної інформації про дітей.

 

Хмарні технології

 

 

 

 

 





































Результати виконання практичної частини( це презентація і текстовий документ з таблицею) надіслати на електронну адресу vinnser@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар