15.11.2021-21.11.2021
Тема: Розв'язання
компетентнісних завдань засобами Scratch
Теоретична частина
Створення
математичної моделі до алгоритму з числовими даними
Зразки
задач комбінаторики. Правило добутку.
Задача 1. З Києва до Чернігова можна дістатися
пароплавом, поїздом, автобусом, літаком; з Чернігова до Новгород-Сіверська –
пароплавом і автобусом. Cкількома способами можна здійснити подорож за маршрутом Київ
– Чернігів – Новгород-Сіверськ?
Розв’язання. Очевидно, число різних шляхів з
Києва до Новгород-Сіверська дорівнює 4∙2 = 8, бо, обравши один з чотирьох
можливих способів подорожі від Києва до Чернігова, маємо два можливих способи
подорожування від Чернігова до Новгород-Сіверська.
Такі
міркування, які були проведені при розв'язуванні задачі 1, доводять
справедливість такого простого твердження, яке будемо називати основним
правилом комбінаторики.
Якщо деякий вибір А можна здійснити m різними способами, а
для кожного з цих способів деякий другий вибір В можна здійснити n способами, то вибір А
і В (у вказаному порядку) можна здійснити m∙n способами.
Інакше
кажучи, якщо певну дію (наприклад, вибір шляху від Києва до Чернігова) можна
здійснити m різними способами, після чого другу дію (вибір шляху від Чернігова до
Новгород-Сіверська) можна здійснити n способами, то дві дії разом (вибір
шляху від Києва до Чернігова, вибір шляху від Чернігова до Новгород-Сіверська)
можна здійснити m∙n способами.
Задача 2. У розиграші першості країни з
футбола бере участь 16 команд. Скількома способами можуть бути розподілені
золота і срібна медалі?
Розв’язання. Золоту медаль може одержати одна з
16 команд. Після того, як визначено володаря золотої медалі, срібну медаль може
мати одна з 15 команд. Отже, загальне число способів, якими може бути
розподілена золота і срібна медалі, дорівнює 16∙15 = 240.
Сформулюємо
тепер основне
правило комбінаторики (правило
множення) в загальному вигляді.
Нехай треба виконати одну за одною k дій. Якщо першу дію можна виконати n1 способами, другу дію – n2 способами, третю дію – n3 способами і так до k-ї дії, яку можна виконати
nk способами, то всі k дії разом можуть бути
виконані n1∙ n2∙ n3∙…∙ nk-1 nk способами.
Задача 3.
Скільки чотиризначних чисел можна скласти з цифр 0, 1,2, 3,4, 5, якщо:
а) жодна
цифра не повторюється більше одного разу;
б) цифри
можуть повторюватись;
в) числа
повинні бути непарними?
Розв'язання. а) Першою цифрою числа може бути одна з 5
цифр 1, 2, 3, 4, 5 (0 не може бути, бо тоді число не чотиризначне); якщо перша
цифра обрана, то друга може бути обрана 5 способами, третя – 4, четверта – 3.
Згідно з правилом множення загальне число способів дорівнює 5∙5∙4∙3 = 300.
б) Першою цифрою може бути одна з цифр 1,
2, 3, 4, 5 (5 можливостей), для кожної з наступних цифр маємо 6 можливостей
(0, 1,2,3, 4, 5). Отже, число шуканих чисел дорівнює 5∙6∙6∙6=5∙ 63
= 1080.
в) Першою цифрою може бути одна з цифр 1,
2, 3, 4, 5, а останньою – одна з цифр 1,3,5, (числа повинні бути непарними).
Отже, загальна кількість чисел дорівнює 5∙6∙6∙3 = 540.
Для того щоб добре
засвоїти основне правило комбінаторики, обов'язково треба розв'язати подані
нижче вправи.
Вправи
4. Скільки
існує п’ятицифрових чисел, для запису яких використовуються тільки цифри: а) 1,
2, 3, 4 б) 0, 1, 2, 3?( Кожна цифра може
бути використана декілька разів). Відповідь: а)45 , б) 3∙44.
5.На вершину
гори веде 7 доріг. Скількома способами турист може піднятись на гору і
спуститись з неї? Дайте відповідь на те ж саме запитання, якщо підняття і
спуск відбуваються різними шляхами. Відповідь: Якщо довільними шляхами буде
підйом і спуск, то 7*7=49 способи, в
протилежному випадку 7*6=42 способи.
6.В наряд
можна послати лише трьох чоловік: одного із п’яти офіцерів, одного із семи
сержантів і одного із 20 солдат. Скількома способами можна скласти наряд?
Відповідь:
20∙7∙5.
7. а)Скільки
трицифрових чисел можна утворити з цифр: 1, 2, 3, 4, 5? Відповідь: 35.
В наряд
можна послати лише двох чоловік: на
перше місце: одного із трьох сержантів і на друге місце: одного із 6 солдат.
б)Скількома способами можна скласти наряд? Відповідь: 3∙6 =18.
8.Скільки
різних дільників має число 35∙74? Відповідь: (5+1)∙(4+1)
= 30. Скласти таблицю всіх дільників.
9. Скільки
трицифрових чисел можна утворити з цифр 1, 2, 3, 4, 5, якщо кожну з цих цифр
можна використовувати не більше одного разу? Відповідь: 5∙4∙3.
10.
Скількома способами 7 осіб можуть розташуватись в чергу до каси? Відповідь:
7∙6∙8∙5∙4∙3∙2∙1.
11. В класі
вивчають 14 предметів. В понеділок 7 уроків, причому всі уроки різні. Скількома
способами можна скласти розклад на понеділок? Відповідь: 14*13*12*11*10*9*8
12. Скільки
є п'ятицифрових чисел, які діляться на 5? Відповідь: 9*10*10*10*2
13. П'ять
хлопчиків і 5 дівчаток сідають в ряд на 10 розташованих поруч стільців, причому
хлопчики сідають на місця з непарними номерами, а дівчатка – на місця з
парними номерами. Скількома способами це можна
зробити? Відповідь: (5!)∙(5!)
14. Скільки
різних слів можна утворити переставлянням букв у слові «математика»? Відповідь:
10!/(3!∙2!∙2!)= 151 200 слів
15. Скільки
різних слів можна утворити переставлянням букв у слові «інформатика»?
Відповідь: 11!/(2!)= 19 958 400 слів
Практична частина
Результати виконання практичної частини надіслати у вигляді скріншотів
створених веб-сторінок на електронну адресу: vinnser@gmail.com
**************************
Немає коментарів:
Дописати коментар